Sunday, August 9, 2015

KESIHATAN : Hindari stress 9 cara mudah & murah




Setiap orang yang mengalami stress bukan sahaja kerana masalah pekerjaan, tetapi mungkin juga dalam percintaan, perkahwinan ataupun keluarga. Jika dibiarkan berterusan, ia boleh membuatkan kesihatan fizikal akan menurun. Untuk menghilangkan stress, anda sangup ke spa atau pusat peranginan / reakreasi. Sebenarnya, ada cara yang lebih murah dan mudah.

ANTARA LANGKAHNYA :-


  1. LAKUKAN RUTIN MENYENANGKAN
  2. CARI UDARA SEGAR
  3. JADIKAN KAKI / TANGAN SIBUK
  4. BAYANGKAN TEMPAT TENANG
  5. MANDI
  6. SENAMAN
  7. BERSYUKUR
  8. MAKAN PISANG
  9. AMBIL B-COMPLEX SHAKLEE


  • 5 PENYAKIT AKIBAT STRESS

- KERAP SAKIT KEPALA
Jika anda mudah sakit, kemungkinan stress adalah penyebabnya. Ia juga ada hubungan antara stress akut dan daya ketahanan badan. ini kerana beberapa hormon stress yang dikeluarkan oleh badan boleh mempengaruhi kemampuan kelenjar  thymus untuk mengatur aktiviti sel darah putih.




-PENYAKIT JANTUNG
Penelitian di Belanda mendapati stress secara signifikan boleh meningkatkan risiko seseorang menghidap penyakit yang berkaitan dengan kondiovaskular seperti tersumbatnya pembuluh darah atau jantung.



-OBESITI
Seseorang yang mengalami stress yang kronik cenderung mengambil makanan tidak sihat untuk mengalihkan fikiran negatif. Malah, mereka akan makan banyak walaupun perut tidak merasa lapar. pengambilan makanan ringan, snek tinggi garam, minuman berpengawet secara berterusan dalam waktu lama boleh mengakibatkan berat badan berlebihan. ini belum termasuk penyakit serius akibat pola makan tidak sihat.




-GANGUAN KITARAN HAID
Sejak akhir-akhir ini kitaran haid anda tidak teratur. Keadaan ini bukanlah penyebab ketikseimbangan hormon tetapi mungkin stress yang berpanjangan. Ada baiknya, anda melakukan pemeriksaan dari pakar barkaitan.




-DEPRESI
Apabila stress tidak ditangani, ia boleh menjadi depresi. Terlalu fokus kepada pekerjaan sehingga lupa untuk berehat, bercuti atau rilek boleh membuatkan seseorang itu merasa sedih dan gelisah berterusan. lama-kelamaan, depresi boleh mempengaruhi keadaan badan secara fizikal, ganguan kesihatan mental dan sebagainya.



NAK DAPATKAN B COMPLEX SHAKLEE?


Taip "B Comp" ke 014-3641834. 

Saya akan pos, selepas pembayaran di lakukan. Zasss....semudah itu :) InsyaAllah



No comments:

Post a Comment