Thursday, September 26, 2013

VITAMIN UNTUK PEROKOK

Rokok memang mengundang banyak penyakit dalam diam terutamanya untuk lelaki. Sebab statistik di Malaysia menunjukkan perokok lebih didominasikan oleh kaum lelaki berbanding perempuan di luar negara. Tetapi sekarang di Malaysia juga terlampau ramai perokok dari kalangan wanita. Ini kerana mereka mempunya sebab tersendiri kenapa memilih jalan untuk menjadi seorang PEROKOK.


Saya rasa semua orang tahu kesan negative apabila merokok. Ada juga kajian menunjukkan bahawa yang tidak merokok tetapi sentiasa menyedut asap rokok dikategorikan sekunder smoker pun menghadapi kesan negative yang terdapat tembakau itu.Bukan hanya isap rokok malah ada juga yang isap lain seperti ala-ala rokok. Kerana sekarang terlampau banyak alat untuk mengantikan rokok. Tetapi masih ada yang tidak mampu mengawal nafsu untuk merokok.



Didalam rokok ini terlampau banyak bahan-bahan yang merbahaya. Yang membolehkan seseorang tersebut mengalami masalah serta mendapat penyakit yang kita tidak mampu gambarkan seperti sakit jantung,hati,kanser,ulser,strok dan macam-macam lagi.


Ini adalah beberapa bahan kimia yang terkandung di dalam rokok: Nikotin, kandungan yang menyebabkan perokok merasa tenang. Tar, yang terdiri daripada lebih daripada 4000 bahan kimia yang mana 60 bahan kimia di antaranya bersifat karsinogen. Sianida, sebatian kimia yang mengandungi kumpulan cyano. Benzene, juga dikenali sebagai bensol, bahan kimia organik yang mudah terbakar dan tidak berwarna. Cadmium, logam yang sangat beracun dan radioaktif. Metanol (alkohol kayu), alkohol yang paling mudah yang juga dikenali sebagai metil alkohol. Asetilena, merupakan sebatian kimia tak tepu yang juga merupakan hidrokarbon alkuna yang paling sederhana. Amonia, boleh ditemui di mana-mana, tetapi sangat beracun dalam kombinasi dengan unsur-unsur tertentu. Formaldehid, cecair yang sangat beracun yang digunakan untuk mengawetkan mayat. Hidrogen sianida, racun yang digunakan sebagai fumigan untuk membunuh semut. Zat ini juga digunakan sebagai bahan pembuat plastik dan racun perosak. Arsenik, bahan yang terdapat dalam racun tikus. Karbon monoksida, bahan kimia toksik yang ditemui dalam asap buangan kereta



Antara vitamin untuk perokok yang tegar ialah B-COMPLEX, VITA E, VITA C dan OSTE. 

Untuk sebarang pertanyaan atau pembelian atau sesi kaunseling adalah secara percuma boleh hubungi saya:
  
Cik Zie Jaybe
Shaklee Distributor : 924829 untuk kawasan Muar
Page: Healty For Us
Sms/whatapps: 014-3641834
COD (Cash On Delivery) : Muar,Pagoh,Lenga,Bukit Kepong,Bukit Gambir
Penghantaran ke seluruh Malaysia dilakukan melalui POS MALAYSIA.




No comments:

Post a Comment